egy jobb életért

egyesület

Akadálymentesített nézet

Új KRESZ szabályokat bemutató kiadvány

A TOP-5.3.1-16-SB1-2017-000008 azonosítószámú Tükröm, tükröm mondd meg nékem..összefogással Nyírbogátért című projekt keretében Közlekedésbiztonsági programot tartottunk 2 alkalommal, melyhez kapcsolódva el készítettük az első kiadványt, ami az Új KRESZ szabályokat mutatja be.

 

Új KRESZ szabályokat bemutató kiadvány

 

A kerékpárosokra vonatkozó fontosabb KRESZ-szabályok

A kerékpár a KRESZ értelmében jármű, tehát a vezetéséhez ugyanazok a feltételek szükségesek, mint más jármű esetében:

 

Fontosabb tilalmi szabályok

 

A kerékpár tartozékai

  1. Fehér színű első lámpa
  2. Vörös színű hátsó lámpa
  3. Vörös színű hátsó prizma
  4. Két, egymástól független fék
  5. Csengő
  6. Borostyánsárga színű küllő prizma legalább az első keréken
  7. Fényvisszaverő ruházat (lakott területen kívül az úttesten éjszaka vagy rossz látási viszonyok között)

 

A KRESZ által javasolt kerékpár tartozékok

Az első és hátsó világítás a legfontosabb kerékpártartozék az összes közül. Világítás hiányában éjszaka teljesen láthatatlanok vagyunk! Egy villogó áránál többet ér az életünk, ne sajnáljuk rá a pénzt! Az első világítás ugyanolyan fontos, mint a hátsó, különösen azért, hogy a szembejövő járművek is lássanak bennünket.

 

Hol szabad kerékpározni?

Kerékpárúton

Ha az út mellett van kerékpárút, akkor csak itt szabad kerékpározni, kivéve, ha az úttesten kerékpáros nyom (piktogram) van felfestve, ugyanis ebben az esetben az úttesten is szabad kerékpározni. A megengedett sebesség kerékpárúton 30 km/h. A kerékpárút kereszteződéseiben nem biztos, hogy elsőbbségünk van! Ha elsőbbségünk van, akkor is előbb győződjünk meg arról, hogy megadják azt, és csak utána hajtsunk le az úttestre!

 

Kerékpársávban

Ha az úttesten van felfestett kerékpársáv, akkor csak itt szabad kerékpározni. A kerékpársáv egyirányú közlekedésre szolgál. Nemcsak szabálytalan, hanem veszélyes és udvariatlan is szembe menni a forgalommal!

A kerékpársáv mellett gyakran parkolnak autók. Ilyenkor tartsuk meg a biztonságos ajtónyitásnyi távolságot! Fokozottan figyeljünk a szélső sávból jobbra kanyarodó autókra is, mert a biciklisávban kevésbé vagyunk láthatóak az autóvezetők számára.

 

Nyitott kerékpársávban

A nyitott kerékpársávra ugyanazok vonatkoznak, mint a kerékpársávra, két kivétellel:

  1. A nyitott kerékpársávot elszabad hagyni biciklivel például balra kanyarodás előtt.
  2. A nyitott kerékpársávra más járművek is ráhajthatnak például jobbra kanyarodás előtt.

 

Kerékpár által is használható buszsávban

Ha a buszsávot kerékpáros is használhatja (lásd a táblát), akkor csak itt szabad kerékpározni. Ha viszont nincs kerékpárjelzés, akkor tilos a buszsávon kerékpározni!

(Lásd még később a tiltásoknál.) Mivel az eddig kijelölt buszsávok általában túl keskenyek ahhoz, hogy a busz mellett kerékpáros is elférjen a sávon belül, ezért nem engedélyezik a kerékpár használatot a buszsávokban.

Gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok (különösen az idősek, gyerekek és kutyák) kiszámíthatatlan mozgására, hirtelen előbukkanására mindig számítanunk kell ezért a megengedett sebesség 20 km/h! A gyalog-kerékpárút használata általában kötelező, azonban ha a gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok forgalma a kerékpárosok tovább haladását akadályozná, vagy az úttesten van felfestett kerékpáros nyom (piktogram), a kerékpárosok az úttesten is közlekedhetnek.

A gyalog-kerékpárúton mi vagyunk az erősebbek, ezért nekünk kell vigyáznunk a gyalogosokra! Előzési szándékunkat jóval előre, csöngetéssel jelezzük, és a gyalogosok számára is megnyugtató sebességgel és oldaltávolsággal előzzünk!

 

Gyalogos-kerékpáros zónában

Gyalogos-kerékpáros zónában a kerékpárosok számára kijelölt részen a megengedett sebesség 20 km/h, a zóna többi részén 10 km/h.

Egyébként ugyanazok érvényesek rá, mint amelyek a gyalog-kerékpárútra.

Az úttesten, az útpadkán és a járdán (ha nem tilos) csak egy vonalban szabad kerékpározni. A kerékpársávon, a kerékpár- és a gyalog-kerékpárúton egymás mellett is szabad kerékpározni.

 

Kerékpáros nyomon

Az úttestre festett kerékpáros nyom (az ábrán látható kerékpáros piktogram) a kerékpárosok számára jelzi az úttesten javasolt pozíciót, egyúttal a többi jármű vezetőt figyelmezteti a kerékpárosok jelenlétére.

Amennyiben ilyen nyom van felfestve az úttestre, akkor a párhuzamos kerékpárút, illetve gyalog-kerékpárút használata nem kötelező.

Természetesen az úttesten elfoglalt pozíció csak javaslat, tehát el lehet térni tőle, valamint más járművek is ráhajthatnak, mivel nem jelent külön sávot. A kerékpáros nyom 2010. január 1. óta szerepel a KRESZ-ben.

 

Leállósávon vagy kerékpározásra alkalmas útpadkán

Ez elég értelmetlen kitétel a KRESZ-ben. Magyarországon csak autópályán van leállósáv, ahol tilos kerékpározni, az útpadka pedig szinte sehol sem alkalmas kerékpározásra.